Om innendørsroing og teknikk

Roklubbens treningsrom. Foto: Arvid OlsenInnendørsroing er en fin form for barmarkstrening for roere. Roklubben har i dag 9 roergometer (romaskiner) av typen Concept 2. Gjennom vinterhalvåret foregår mesteparten av treningen på romaskin.

Tester

Norges Roforbund har 3 ulike tester som er vanlig for å gjennomføre for norske roere.

• 60 sekunder test
  • 2000 meter
  • 5000 meter

Vektklasser

I roing skiller man mellom tungvekt og lettvekt. I innendørsroing er lettvekt for gutter inntil 75 kg, mens for jenter er det 61,5 kg for at tiden skal kunne gjelde som lettvektsroing.

RO-teknikk

Man finner mange teknikk-videoer på WWW. Det er viktig å legge merke til at det finnes mange rostiler og at man kan ro på mange forskjellige måter og oppnå like gode resultater. En god styrke utholdenhet betyr mye. Det er viktig å tilpasse intensitet, motstand og treningstid til sitt eget nivå og kroppsbygging. For eksempel, lettere roere ofte oppnår best resultat, når de ror med lettere belasting og i høyere takt (tak per minuttet). En god teknikk er en som kan gjennomføres forsvarlig, uten å utsette seg for unødvendig risiko for skader.

Vi velger her et introduksjonsvideo fra Concept 2 Australia, som et godt eksempel på grunnleggende roteknikk.