Tur og mosjonsroing - coastalroing

Tur og Mosjon

Mosjonsroing - Coastalroing

I Kristiansand roklubb har vi en økende gruppe med aktive tur- og mosjonsroere. Noen av roerne har vært konkurranseroere tidligere, men de fleste har begynt å ro i godt voksen alder. Her er det roere fra 25 – 75 år, både kvinner og menn.

Vi ror hver mandag og torsdag kl 17.30 i sommerhalvåret. Vi starter etter påske og har rotrening ute til ca høstferien  - alt etter hva værforholdene tillater. Resten av året trener vi inne i klubbens treningsrom.

Hva er så tur og mosjonsroing?
Svaret er mangfoldig, men kort er det å ha en hyggelig rotur sammen med flere. For noen er det viktig å trimme uten tanke på konkurranse, mens andre nok har en eller annen drøm og mening med roingen. Det kan være en turregatta eller langtur.  Mulighetene er der, og det er opp til hver enkelt å realisere sine egne ambisjoner eller mål.

Hvorfor roing?
Roing er på mange måter den ideelle mosjonsidrett, og mange treningseksperter har lenge regnet roing som den perfekte mosjonsaktivitet Den gir god belastning på store muskelgrupper som rygg, sete og lår, men gir også meget god trening til skuldrer, armer, legger og midje. I tillegg får blodpumpa og lungene kjørt seg skikkelig.

Gjennom rotrening får du:

• super kondisjonstrening
  • topp forbrenning
  • styrketrening for hele kroppen; rygg, mage, armer, bein, setemuskulatur.
  • balansetrening og koordinasjon
  • lagidrett
  • frisk luft og naturopplevelser

Hvor går roturene? Stort sett går roturene ut fra roklubben på Elvebredden i nærområdet rundt Kristiansand, enten på elva eller på sjøen. En typisk tur vil være rundt Odderøya eller Bragdøya.

Hvert år deltar klubben i Barmen Rundt i Risør. Det er et turløp på ca 18 km og går rundt månedsskiftet juli/august. I Arendal arrangeres det en lengre rotur i samme helga.

Hva slags båter brukes det?
Klubbens medlemmer har tilgang til alle båttyper, men når mosjonsgruppa går ut er det nesten bare i større, stødige lagbåter.
Roklubben har satset på kystroingsbåter, (coastal) som tåler mye sjø og har nå tre dobbelfirere med styrmann av denne typen. (4x+).
I tillegg har klubben to innriggere for fire roere + styrmann.

Vil du ut alene så er det også flere stødige singel- og dobbelscullere som kan benyttes.

Kan alle ro? Hva kreves?
Ja, alle kan ro. Det eneste kravet vi setter er at du kan svømme.

Det er ikke alltid det er værforbehold så en må av og til regne med å bli våt – både av regn og sjøsprøyt.

Hver ror med den fysiske formen en selv har. Og den vil bli bedre med treningen.

Det er ikke nødvendig med fancy treningstøy, men gjerne noe vindtett.
Klubben holder båter og materiell.

Må jeg gå på kurs for å lære å ro?
Nei, men det er en fordel å gjennomgå et rokurs på forhånd. Det viktigste er at du har lyst til å ro. Opplæringen tar vi ofte individuelt. Roing er en teknisk idrett hvor en kan jobbe med teknikken hele livet, men ikke la det stoppe deg. Grunnteknikken kommer fort og så tas finpussen etter hvert.
VI gir gratis opplæring og du kan prøvero noen ganger for å om dette er noe for deg før du evt melder deg inn i klubben.

Når begynner sesongen?
Rosesongen starter rundt påske og varer til ut i november, men er været bra så ros det gjerne utover dette tidspunktet, men mørke kvelder og kaldt vær legger ofte begrensninger på roingen.

Om vinteren så er det også mange av tur- og mosjonsroerne trener inne, og som ror på romaskiner for å oppnå antall kilomenter som kreves for å få distansemerke av forskjellige valører.

Bare pass deg, det er lett å bli ”hekta !”